Friday, January 9, 2009

CALON LAWAK

Wan Farid ni jangan la nak buat lawak berlebihan pulak...hang tu calon pilihanraya bukannya peserta Raja Lawak Astro. Bila Mahathir kata Wan Farid calon yang paling buruk, ramai yang melenting kata tak betul. Dah dulu masa dia jadi Presiden Umno, semua yang Mahathir kata, ahli Umno angguk saja, kutuk Nabi pun ahli Umno angguk juga. Aku pun tak faham orang Umno ni. Mahathir baru nak batuk pun ada ahli Majlis Tertinggi Umno angkat tangan tanda setuju!!!

Balik pada cerita Wan Farid. Wan Farid kata salah satu cara dia nak pikat pengundi ialah dengan senyuman. Betullah senyum tu pun satu sedekah...cuma aku nak tanya la sikit, selama ni tak pernah senyum ka bila jumpa orang? Bila mai masa nak berkempen baru belajar nak senyum? Patut la bila Pak Lah datang Terengganu semalam dia kata ada orang Umno sendiri duk bising complaint hang ni sombong yang amat.

Satu lagi lawak Wan Farid ni bila dia nak guna pendekatan 3M iaitu mendengar, memahami dan menyelesaikan masalah rakyat. Ni aku langsung tak setuju!!! Seluruh alam dah tahu cara Umno berkempen lagu mana. Dah 12 kali pilihanraya umum dan dah berpuluh kali pilihanraya kecil, yang Umno duk guna 3M ialah money, machinery dan media. Ni 3M yang aku tahu Umno duk selalu perasap kemenyan tiap kali pilihanraya. Ada yang duk kata 4M, M yang ke-4 ialah meletup!!! Yang ni aku tak berani nak komen apa, kalau nak tahu pasal meletup ni kena tanya kat Raja Petra, dia tahu sangat siapa yang buat kerja letup-meletup ni. Umno ni kalau tak kempen guna duit-money, salahguna jentera kerajaan-machinery dan tak guna suratkhabar dan tv pengampu-media, jangan la kat dunia ni sebut nama Umno. Dah jadi darah daging. Ibarat aur dengan tebing. Macam irama dan lagu tak dapat dipisahkan.

Seperkara lagi, aku duk perati Wan Farid ni tak pernah pun bercakap, berucap, berkempen macam calon Umno kat Permatang Pauh buat. Ada la niat nak jenguk kejap nak dengar kat bilik gerakan Umno masa dia singgah, tapi takat intro memperkenalkan diri ada la. Tu budak sekolah pun pandai. Aku dulu pun naik pentas juga masa ada perhimpunan baca ikrar. Yang selalu dia buat ialah duk menempel. Masa Najib cakap, dia duk belah tepi pandang camera sambil senyum control hensem. Masa Pak Lah cakap pun sama, masa MB Terengganu cakap pun dia buat lagu tu juga. Bercakap la sikit. Calon Umno kat Permatang Pauh tu punya la semangat berceramah sampai Cina pun tepuk tangan masa dia berucap bahasa Cina. Kawan Cina aku kata, bahasa Cina dia ada class.

Bukan apa, sebagai yang menawarkan diri bertanding untuk jawatan ahli parlimen, kepetahan bercakap tu penting. Takkan dalam parlimen nak duk diam je. Kena la bercakap bagi pihak rakyat yang dah pilih kita. Kalau jadi Timbalan Menteri pun kena la pandai cakap jugak. Duk kat kedai kopi pun kena pandai bersembang. Jangan jadi macam senator 'makcik' dari Terengganu semalam yang bercakap tunggang-langgang, keluar berita live pulak tu. Dari situ dah dapat agak tahap mana pemikiran dia.

Zaman sekarang bukan macam dulu. Dulu calon Umno kalau letak batang pisang pun confirm menang. La ni tak boleh lagu tu dah. Rakyat dah pandai. Tu yang Umno tak suka rakyat pandai sangat. Kalau dah pandai memang rakyat takkan sokong Umno.

Kalau la aku ni rapat dengan Wan Farid, sebagai kawan aku wajib beri nasihat kat dia supaya jangan letak jawatan senator dulu. Jangan bertanding calon parlimen atas tiket Umno. Aku takut bila sembang kat kedai kopi nanti aku pulak yang kena bayar. Dah dia tak ada keje lepas bertanding nanti ni!!!!


***TERKINI : JANGAN LAYAN SEBARANG PROVOKASI DI SEBARANG TEMPAT TUMPUAN AWAM ATAU CERAMAH PAKATAN RAKYAT. SILA BERSEDIA DENGAN KAMERA UNTUK MERAKAMKAN PERBUATAN INDIVIDU TERBABIT.

2 comments:

  1. td kluar brite dia ada cakap kejap. ok jer.

    ReplyDelete
  2. dia control tu...dia tahu isu dah kluar dlm corongkita kot.

    ReplyDelete