Tuesday, January 20, 2009

BERITA PERTAMA.....

Sebagaimana tujuan asal blog ini diwujudkan iaitu untuk memaparkan segala bentuk komen, kritikan, pendapat atau berita tentang kerajaan negeri BN atau kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Maka berita/artikel pertama yang sesuai telah diterima melalui email untuk disiarkan di CorongKita.


MPK BUAT HAL LAGI‏

From: ************@hotmail.com
Sent: Monday, 19 Jan, 2009 11: 01 PM
To: corongkita (corongkita@yahoo.com)


Harap corongkita dapat meuar-uarkan tindakan terbaru dari MPK-Manusia Paling Kejam, yg telah mengambil tindakan mahkamah terhadap penduduk di Parlimen Kuantan dan Parlimen Indera Mahkota yg gagal membayar saman parking meletak kenderaan yg telah lama sejak dari tahun 2003.

Adalah dipercayai tindakan tersebut sebagai satu hukuman kepada warga Kuantan yang telah memberi kemenangan kpd PKR di Parlimen Kuantan dan Indera Mahkota. Sebahagian besar telah menerima notis dari MPK supaya hadir ke mahkamah bagi menghadapi pertuduhan bermula awal Februari 2009.

Amat melucukan apabila hal sekecil itu pun hendak dibawa ke mahkamah yang jelas memakan belanja besar berbanding kesalahan yang dilakukan. Untuk rekod kadar parking kendreaan pada tahun sebelum sistem kupon diperkenalkan adalah 45sen sejam. Banyak lagi kesalahan yg MPK boleh kuatkuasakan saman atau kompaun seperti pusat hiburan yg melanggar masa yg ditetapkan dan penjualan arak secara bebas seperti yg didedahkan dalam Sinar Harian baru-baru ini. Mengapa MPK seakan tidak berani menyentuh dalang-dalang disebalik kegiatan haram terbabit??? Adakah MPK ingin mengambil jalan mudah mengutip hasil dengan hanya menyaman penduduk Kuantan yg 'biasa-biasa' sahaja. Sementara tokey-tokey besar terlepas dari sebarang tindakan!!!!

Umum mengetahui bahawa kehidupan mewah beberapa pegawai MPK sebelum ini menjadi bualan hangat di Kuantan. Memandu kereta mahal dan mempunyai rumah besar yg tidak sepadan dgn pendapatan sebagai pegawai MPK. Pernah juga dikenakan pertuduhan oleh BPR tetapi akibat campurtangan tangan-tangan ghaib, pegawai terbabit dilepaskan.

Pendedahan oleh pahangdaily juga memanaskan suasana di MPK. Beberapa pegawai sedang dipantau kerana disyaki memberi maklumat kpd blogger yg kemudian menyiarkan segala kebobrokan MPK di alam cyber untuk tontonan dunia.

Amat malang bagi MPK apabila mengambil tindakan membalas dendam sedangkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah dulu menghapuskan segala saman-saman parking yg terdahulu seperti kerajaan Perak dan Pulau Pinang lakukan.

Sedangkan ada tiket parking yg mungkin tercabut, rosak akibat hujan maka pengguna di Kuantan tidak ada rekod untuk membuat bayaran atau tidak tahu langsung berkenaan tiket tersebut, sebab adakala parking attendant tidak melalui kawasan tersebut ketika kenderaan diletakkan. Perkara ini telah lama dibangkitkan ketika sistem tiket lama diguna dulu.

MPK seakan terdesak dengan masalah kewangan yg semakin meruncing maka apa saja tindakan akan diambil bagi memulihkan kantung MPK yg hampir kering akibat perbelanjaan tidak berhemah dan mungkin juga ada penyelewengan ke atas projek-projek yg dijalankan oleh MPK.

Harap jika ada peguam di kalangan Pakatan Rakyat Pahang dapat memberi perhatian terhadap masalah ini. Ketika rakyat sedang dihimpit masalah kegawatan ekonomi, MPK semakin menekan penduduk Kuantan dikala pegawai-pegawainya pula dengan senang hati membelanjakan duit hasil cukai rakya dengan boros dan tidak berhemah.






CorongKita: Sumbangan berita/artikel seterusnya yang bersesuaian dari pembaca amat dihargai. Segala cadangan atau pendapat berkenaan masalah di atas sila nukilkan di ruangan komen.

6 comments:

  1. kalu rasa tak puas hati tulis jer kat website mpk...

    http://www.mpk.gov.my/?q=en/guestbook

    ReplyDelete
  2. deme kena ade sumber r drp sesiapa kalau bukan deme y tulis..

    ReplyDelete
  3. tu dia dah tulis sumber dr email.

    ReplyDelete
  4. salah deme juga... dah kena saman tu.. bayor laa... tak bayar tu... sama je kome ngan deme tu...

    ReplyDelete
  5. bayar jer la kalu dah kena saman tu. mpk ada kuasa lawan pun tak guna. jgn nak salahkan umno dlm hal ni. diri sendir yg salah kena tanggung la. umno tak masuk campur. yg kena pun semua termasuk juga org umno.

    ReplyDelete
  6. Tak per... biarkan bukan org PR saje yang kena... org BN pun ramai... sama2 kita rasa...
    hmmm

    ReplyDelete