Monday, January 12, 2009

BALUN SEGANTANG....BERI SEULAS...



Aku tak dapat la nak confirm CEO TNB ni ahli Umno ker tak. Cuma bila tengok kenyataan dia yang dibuat di Kuala Terengganu semalam rasa macam tak sedap hati. Bunyi ayat macam berkempen saja. Tak mengapalah. Jadi ahli mana-mana parti yang berdaftar kat Malaysia ni bukannya satu jenayah pun.

Di Terengganu, katanya TNB dibayar RM415,734 sebulan untuk subsidi 43,156 pengguna seumpamanya, yang juga 17 peratus daripada keseluruhan 273,787 pengguna elektrik di negeri itu, katanya pada sidang akhbar sempena Program Bersama Pelanggan TNB di Balai Raya Kuala Ibai Pantai di sini hari ini.

Che Khalib berkata bagi kawasan Kuala Terengganu, kerajaan membayar RM133,000 kepada TNB, membabitkan 14,000 pengguna.


Tu cerita TNB duk sibuk canang pasal kerajaan BN yang pemurah pada rakyat. Ni ada satu lagi, duk cerita benda yang sama jugak. Cerita budi baik BN perabis duit pada rakyat naiktaraf Tadika Kemas.

KUALA TERENGGANU: Kerajaan memperuntukkan RM77 juta untuk menaik taraf 220 Taska Kemas kepada Taska Permata Kemas mulai tahun ini.

Isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Dasar Permata negara, berkata sejak ditubuhkan pada 2007, 14 Pusat Permata sudah beroperasi membabitkan 380 kanak-kanak dengan 80 tenaga pengajar berkelulusan sekurang-kurangnya diploma.

Tak cukup lagi??? Ni ada satu lagi, yang ni mesti Pengerusi JKKK senyum lebar. Biasanya yang banyak dapat manfaat bila ada bajet untuk kontraktor kelas F ialah Pengerusi JKKK la. Pengerusi JKKK ni ahli parti mana??? Jawab la sendiri. Aku malas nak usul periksa.

KUALA TERENGGANU: Kerajaan menyediakan peruntukan RM900 juta tahun ini untuk Projek Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrastruktur Asas (PIAS) khusus untuk manfaat kontraktor kelas F di seluruh negara bagi memastikan kumpulan itu tidak terjejas dengan krisis ekonomi dunia, kata Datuk Seri Najib Razak.

Kuala Terengganu sekarang ni dah jadi macam pusat pentadbiran negara pulak. Semua pengumuman penting kerajaan dibuat kat P.36. Tak tahu la, aku dengar cerita banyak bangunan kerajaan kat Putrajaya tu bocor. Mungkin sebab tu kot segala macam jenis mak nenek pengumuman dibuat kat P.36 ni. Lagi pun sekarang musim hujan. Aku cuba la jugak nak bersangka baik kat kerajaan. Asyik duk hentam saja tak sedap jugak.


Ok lah. Yang kerajaan beri pada rakyat tu aku nak ucap berbanyak terima kasih. Bagus juga bila ada pilihanraya kecil ni, kerajaan boleh jadi pemurah dengan tiba-tiba!!!! Tapi bila ada yang kata semua ni sebab pilihanraya, ada menteri yang jawab semua tu dah rancang lama dah. Dah dia menteri, dia jawab la macam tu, cuba tanya kat Mat Sabu, mesti dapat jawapan berbeza.


Kalau duk kira bajet semua sekali pengumuman kerajaan tentang projek-projek untuk rakyat sepanjang masa pilihanraya kecil P.36 agak-agak berapa billion??? Yang ni pun aku malas nak kira. Nak tahu kira sendiri la. Cuma aku pun tak lupa jugak pasal berapa banyak kerajaan duk perabis duit untuk projek-projek yang diberi pada kroni. Serba sedikit yang aku duk ingat lagi :

  1. Pembangunan Wilayah Iskandar RM 240 bilion
  2. Pembangunan Koridor Utara RM 160 bilion
  3. Pembangunan Koridor Pantai Timur RM 170 bilion
  4. Pembangunan Koridor Sabah RM 115 bilion
  5. Pembangunan PGCC di Pulau Pinang RM 24 bilion
  6. Jambatan Pulau Pinang ke-2 RM 3 bilion
  7. Pembelian 3 lukisan untuk syarikat MAS - RM 1,550.000.00
  8. Kos perbaiki MRR 2 - RM 70,000,000.00
  9. Kos perbaiki kerja bangunan Matrade - RM 120,000,000.00
  10. Pembelian jet baru Abdullah - RM200,000,000.00
  11. Bayaran pampasan kerana gagal meneruskan pembinaan jambatan bengkok - RM 257,000,000.00
  12. Pembelian kapal selam - .........
  13. Pembelian Sukhoi - ...........
  14. Pembelian Helikopter - .........
  15. Pembinaan landasan keretapi berkembar Ipoh - Padang Besar - ..........
  16. Masjid Kristal - ............
  17. Monsoon Cup - ...........

Aku pun dah penat nak tulis dah....aku rasa siapa yang dapat projek ni lagi penat nak kira duit!!!

Aku pun nak tanya ketua-ketua cawangan Umno kat Bukit Depu, Kg. Kolam, Gong Tok Nasek, Cendering dan lain-lain cawangan, berapa projek yang dapat dari senarai kat atas tu??? Kalau jawapannya tak sampai RM100 ribu seorang, aku nasihatkan ketua cawangan tu pergi buat pemeriksaan doktor. Pastikan tiada apa penyakit kat dalam otak. Aku bukan tuduh hang sakit otak, cuma aku kasihan la. Hang sokong buat apa??? Tu belum lagi aku tanya kat makcik-makcik yang aku nampak bersemangat dengan tudung jambul merah sibuk berkempen naik rumah turun rumah. Aku rasa depa tu tak pernah dengar pun nama projek tu. Yang ni pun kena pergi jumpa doktor jugak. Silap-silap ada yang rumah kena roboh masa nak buat projek monsoon cup.

Kalau la Umno menang lagi pilihanraya kecil P.36 kali ni, aku rasa kubu kuat Umno yang selama ni sinonim dengan negeri Johor baik diserah pada Terengganu. Dok gitu???

4 comments:

  1. projek koridor tu xstart lagi...hurm entah apa la korg pikir.nk kerajaan mcm mana???cuba buat 1 entry utk kerajaan yg kami mahukan..tulis la

    ReplyDelete
  2. rakyat malaysia mesti bijak pilih pilih pemimpin. pilih pemimpin bersih tak rasuah. tolak pemimpin rasuah, boros. Kita ada 27 juta rakyat. tentu ada yang boleh diangkat menjadi pemimpin yang baik.

    ReplyDelete
  3. memang koridor tak buat lg tp proek smua kroni dah bolot. projek tu wayang je duit dah lesap. umno ni mmg b..o...d..o..h...

    ReplyDelete
  4. UMNO terus lara, rompak rakyat Malaysia

    ReplyDelete