Sunday, February 1, 2009

PAKJIB MUDAH LUPA



Ini Dato' Najib Kena Jawab-Sumpah Zul Helmi - video powered by Metacafe



Nampaknya PakJib ni benar-benar anak murid tegar Mahathir bilamana masih lagi percaya pada slogan keramat gurunya "Melayu Mudah Lupa".

PakJib mungkin terkhilaf, yang mudah lupa bukannya Melayu...yang mudah lupa ialah Melayu yg di'Umno'kan saja. Melayu sekarang sudah beringat-ingat. Melayu sekarang sudah mampu berfikir secara waras. Melayu hari ini tidak akan termakan dengan gula-gula manis Umno. Dan yang paling penting, Melayu sekarang sudah pasti akan menghumbankan Umno dalam pilihanraya akan datang. Percayalah.

PakJib silap jika beranggapan Melayu sudah lupa tentang perbuatan beliau yang telah lalu. Kerana itu PakJib masih lagi menggunakan kaedah lamanya dalam kemelut kehilangan 2 orang Exco Perak dari PKR. Klip video di atas sudah lama tapi PakJib masih belum berani menjawabnya. Sepatutnya sikap 'berani' bersumpah di Permatang Pauh dilakukan sekali lagi dalam hal ini. Malaysia bakal ada spesies sesumpah baru yang akan bersumpah mengikut musim dan keadaan tertentu. Di Perak tidak lama lagi akan muncul sesumpah tersebut, kita tunggu saja di masjid mana sesumpah itu akan hinggap nanti.

Keajaiban juga berlaku di bumi Malaysia hari ini. Bilamana 'orang hilang' yang dicari-cari selama lebih kurang seminggu tiba-tiba saja bersuara menafikan meletak jawatan. Dah puas serata tempat ditanya. Dah keluar tv pun anak-bini mencari. Tak diketahui kemana hilang tenggelam. Tup-tup muncul kenyataan yang mereka sebenarnya kurang sihat dan ada m.c. Kurang pasti pula siapa yang keluarkan m.c tersebut. Cuma kalau dah tak sihat mengapa tak berehat di rumah bersama keluarga??? Atau mereka berdua sedang mengamalkan perubatan tradisional yang mensyaratkan kena bertapa dalam lubang gua dan tak boleh bercampur-gaul dalam tempoh tertentu.

Saya kurang arif dan ingin bertanya samada di Pekan ada gua atau tidak. Saya juga kurang arif tentang penyakit apa yang sedang dihidapi. Ada juga dengar desas-desus penyakit merbahaya yang belum ditemui penawar namanya 'al-fulus'. Yang merawatnya bukan doktor di hospital tapi satu jenama lama yang diberi nafas baru bergelar SPRM.

Saya juga teringat tentang 'tagline'-buang tabiat, yang selalu orang-orang tua dulu gunakan untuk mengambarkan bahawa ajal, penamat, 'the end' sesuatu benda akan terjadi dalam masa terdekat. Perkara-perkara pelik, lapuk, 'dummies' akan dilakukan oleh si polan si polan. Dalam masa 60 hari lagi kita semua akan mengetahui siapa yang bakal ditamatkan riwayat oleh rakyat Perak. Dah lebih 50 tahun asyik buang tabiat tiap kali pilhanraya. Terkini buang tabiat di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.


Selamat jalan Umno.....dulu, kini, selamanya.

17 comments:

  1. Akan ada pilihanraya kecil dlm tempoh 60 hari ini, mana parti yang bertanding akan mengerahkan seluroh kekuatan bagi merebut atau mempertahankan kawasan DUN yan telah pon dikososngkan itu.Dengan keadaan suasana semasa yang melanda negara pastinya PR tidak ketandusan isu untuk membenam BN @ Umno dengan gerombolan perasuahnya.Rakyat mesti diberi kefahaman yang sejelas2nya bahayanya jika gerombolan perasuah ini dapat kuasa memerintah Perak.Harap2 PR dapat pukul habis2an BN @ umno sampai terlentang. Rakyat Perak mesti berani kekel mempertahankan kerajaan PR dengan sedaya upaya demi maruah rakyat Perak yang mana telah lebih 50 tahun telah dihina dan di injak2 oleh BN @ Umno.

    ReplyDelete
  2. berapa la agaknya bajet bn yg akan dilabur di perak utk gula2 rakyat perak?

    tu duit kita semua tu.

    ReplyDelete
  3. PAS x wujud lagi masa mula2 kemerdekaan Malaya dulu........PAS...buang je dalam sampah...menyemak

    ReplyDelete
  4. jangan panik
    ikut undang undang
    hormati demokrasi

    ReplyDelete
  5. pas tak wujud masa merdeka takpe janji tak menipu dan mencuri harta rakyat mcm yg umno buat dulu kini selamanya umno ni penipu besarrrrr....

    ReplyDelete
  6. salam .. korang buta sejarahhh .. sapa kata pas tak wujud sebelum merdeka. UMNO tu lerr barua british .. Golongan agama lah yang menuntut kemerdekaan terlebih dahulu ..

    ReplyDelete
  7. umno tu barua ingrisss.

    ReplyDelete
  8. mmg mangkuk hayun tu ngaku pegi pahang berubat tradisional.

    http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/3/mstar_berita/20090203141940&sec=mstar_berita

    ReplyDelete
  9. siapa yang kata PAS tak wujud masa merdeka, pi balik baca sejarah darjah satu.

    ReplyDelete
  10. Pas wujud ke tak wujud ke sebelum merdeka itu cerita lain le, kalaupun amno wujud apa dia boleh buat ape aje ? negara ni bukan negara hak milik amno...

    ReplyDelete
  11. korang semua ni ngaku jer parti islam, ko tahu tak haram khianat pd pemerintah islam???? kaji la sejarah islam dulu, selagi pemimpin kita islam kita wajib taat.

    jgn la kutuk2, kalau tak puas hati tunggu jer pilihanraya. abis criter.

    kdg2 rakyat pun muak dgn brita dr pembangkang ni asyik ada aje yg kerajaan buat tak betul.

    ReplyDelete
  12. lucu punye ckp...taat kpd pemimpin islam YANG mgikut ajaran Allah..ni molek2 ade lwn hukum Allah..len kali nk ckp biar ade ilmu..satu lg,aku mmg muak dgn brita pembngkang..tp lg muak sll kne tipu dgn putar belit bn..celik la hati kmu wahai kwn..

    ReplyDelete
  13. najib mongol tu mmg selamber je menipu...

    ReplyDelete
  14. sultan tu kn org islam???
    die patutnyer sokong islam...
    alahai ..dunia2...
    kt akhirat nnti pandai2 la jwb...

    ReplyDelete
  15. Najis Mogolia nie akan hancussss. Bagilah
    berbilion gula2 ..ambik dan jangan lupa
    pangkah PR. Biar dia orang bankrupt wang
    dan moral sekali gus.

    ReplyDelete
  16. Layakkah orang macam ni menjadi PM kita?

    Bukan satu perkara kemunkarannya. Banyak!

    ReplyDelete
  17. kepala bapak ko pemimpin islam camtu. kalau pemimpin islam dah lama dah sama2 pakat ngan PAS tubuh negara yg berlandaskan hukum islam. bukannya pegi perlekehkan. kalau umno bapak ko tu ada agenda nak tubuhkan negara islam dgn hukum islam, PAS ni tkder pun tkper dh. dah la tolak hukum ISLAM, rasuah lak merata2, putar belit cerita, pegang media perdana menjaja fitnah. mmg bangsa umno ni tk guna cakap elok2. elok di maki hamun je. kalau kafir yg reti bahasa elok kiter berbahasa, tapi kalau yg lagak muslim macam durjana, elok dikurung dn diberi makan dlm kandang babi je.

    ReplyDelete