Tuesday, July 28, 2009

1Malaysia : Dummies Afrika dan Samseng Malaysia.......

***************************************************************************************


Africa learns from Malaysia to handle corruptions.

Woi!!!! Dah lama hidup??? Nak mampus ke??? Kat Afrika tu banyak pokok, lagi baik terjun pokok je. Kalau gayat tak sanggup panjat pokok, pegi la 'sedekah' daging kat singa Afrika tu. Aku tengok Astro Animal Planet banyak singa-singa tengah kebulur. Maklum la sekarang musim haiwan mengawan.

Kalau yer pun jahil dan nak belajar, cari la 'tok guru' lain. Kat Malaysia ni banyak tok guru 'bidan terjun'.

Aku tak pernah pergi Afrika. Aku pun tak tahu tinggi mana bangunan kat Afrika tu. Dan aku juga tak tahu tingkat berapa ACA-Anti Corruption Agency kat Afrika tu.

Yang aku tahu, SPRM Selangor kat Plaza Masalam tingkat 14. Dan aku tahu mengikut hukum fizik dan graviti, manusia yang jatuh atau dijatuhkan dari ketinggian tingkat 14 akan mati.

Aku harap dan doa-doa agar bangunan ACA kat Afrika semuanya rendah-rendah belaka. Kalu boleh letak kat mezzanine floor.

Aku pun musykil. Apa la yang Mat Gelap tu tahu pasal 'rekod cemerlang' SPRM kat Malaysia ni. Atau dah kena kelentong? Orang Johor yang jual pasir kepada Singapura tentu pandai kelentong Mat Gelap kat Afrika. Skill menipu ni sama jer cuma kena tukar produk apa yang hendak ditipu.


Dulu orang cukup takut kalau kena tahan dalam lokap. Belum tentu salah, dah macam-macam hal boleh berlaku. Dan baru-baru ni orang pun dah cukup fobia kalau kena tahan kat mana-mana pejabat tinggi.

Tup-tup lepas ni ada pulak yang terpaksa bawa peguam bila nak masuk hospital!!!!

Cukup la peranan menakut-nakutkan rakyat ni keje polis dan SPRM jer yang buat.

Kakitangan yang terbabit kat hospital jangan la tiru perangai buruk tu. Buruk sangat nanti takdak orang sanggup buat menantu. Kat tempat aku, bila masuk meminang, bakal pak mertua tanya bakal menantu kerja apa. Kalau kerjanya polis, FRU, SB atau SPRM...jawabnya kirim salam la.

Jangan la negara kita ni jadi macam dalam filem Hindustan tu. Hampir semua sistem kerajaan korup. Dari wakil rakyat, inspektor sahab, majistret, doktor sahab, ketua kampung dan ayah heroine pun jahat. Cuma hero dan beberapa kerat pak lawak bodoh ajer yang baik.

Orang pergi ke hospital adalah orang sakit yang minta rawatan, janganlah pula ada kakitangan hospital yang beri sakit pada orang yang tengah sihat. Dan juga bukan tugas doktor membaca akhbar di jabatan kecemasan.

Ingat ni baik-baik. Rakyat Malaysia membayar cukai kepada Kerajaan Malaysia. Malaysia adalah antara negara yang disifatkan sebagai 'the highes taxed country'. Macam-macam cukai yang kerajaan kenakan pada rakyat.

Dan cukai-cukai ini sepatutnya digunakan untuk memberi manfaat kepada rakyat termasuk membayar gaji kaitangan awam setiap bulan. Dan seharusnya perkhidmatan yang baik harus diberikan kepada rakyat sebagai 'majikan' mereka.

Malaysia sedang dilanda virus selsema babi, janganlah kakitangan hospital buat perangai lebih gila dari babi gila.

Pesanan akhir kepada kakitangan hospital tu, kalau takleh nak ubah perangai samseng tu, lebih baik minta tukar kerja jadi polis, SB, FRU atau pegawai penyisasat SPRM.


No comments:

Post a Comment