Friday, June 19, 2009

BILA USTAZ 'MADAH BERHELAH'

Aku tak terniat nak kutuk. Cuma tertarik nak siarkan beberapa artikel dan komen yang aku rasa boleh la kita pakat-pakat renungkan.

Selalu la juga jenguk blog peribadi Ketua Pemuda PAS yang baru menang tanpa bertanding. Nak tengok la juga apa 'gagasan' atau idea bombastik beliau. Kita ni ahli biasa, idea pun kurang, pada Ketua la kita duk menumpang harap kot-kot menjelma idea yang bergeliga. Kalau ketua pun tak dapat nak fikir atau sama macam ahli biasa fikir atau lebih teruk langsung tak tahu apa yang ahli biasa tengah fikir, aku rasa baik la ketua tu muhasabah diri.

Biasa la, bila kita buat blog ada orang baca. Bila orang baca blog kita, ada yang sokong ada yang tak sokong, ada yang faham, ada yang tak berapa faham dan ada yang main percaya sebab blog tu ketua yang empunya. Kalau tulis kucing bertanduk pun ada yang percaya. Wala' tahap ni kita jangan persoal. Biar la dah dia nak percaya nak buat macam mana. Harap-harap benarlah cerita kucing bertanduk tu. Pada mereka, ketua tak menipu.

Tapi aku juga cukup tertarik tentang komen yang pembaca berikan. Macam kat bawah ni :

RAJA said...

Salam.

Sirah perlu diperhalusi dan lebih pd itu dijadikan panduan.

Namun jgn sesekali jadikan sirah sebagai pendinding menutup kebenaran demi kepentingan peribadi.

Saya kira ustaz telah sedar dan redha selepas mendapat sedikit 'tips dan hints' dari tok guru nik aziz semasa di Temerloh berkenaan isu UG. Rupanya perisai ego ustaz cukup tebal.

Sekali lagi saya tekankan, rakyat sudah celik politik, bijak membaca apa yg tersirat lebih dr yg tersurat.

Pemimpin perlu jelas dalam setiap tindakan dan keputusan.

Amat malang ustaz nampaknya memilih utk bersikap baling batu sembunyi tangan. Ingat, ustaz adalah pimpinan pemuda sebuah parti Islam. Kepimpinan yg lemah akan juga dilihat rakyat sebagai Islam lemah.

Dalam usrah dan kuliah sebelum muktamar begitu bersemangat melemparkan idea UG, Erdogan dan Ulamak dengan keras tp tanpa objektif. Ibarat menampar angin.

Kenapa setelah melihat ada tentangan yg begitu kuat khasnya dari ahli bawahan dan Mursyidul Am sendiri, ustaz bersikap selamba???

Kiranya ayat2 dan kata2 ustaz dipetik sebelum muktamar oleh media perdana TANPA DIPUTAR-BELIT PUN, kerosakan yg timbul dlm jamaah rasanya sama teruk dgn apa yg berlaku sekrang.

Cuma ada satu statement ustaz yg dipetik oleh media perdana berkaitan cabaran ustaz terhadap husam agar bertanding jwatan presiden. Itu pun sudah menimbulkan kegelisahan. Anggapan liar mengatakan itu tektik mencari populariti murahan.

Jgn asyik menuduh media putar alam sedngkan kita sendiri membuat statement yg amat tidak bijak. Itu memberi ruang kpd mereka menjalankan perencanaan jahat mereka dgn mudah.

Ustaz menggelak menerangkan secara terus dan telus berkenaan isu UG yg saya percaya ustaz adalah antara penyokong tegarnya.

Namun tulisan ustaz yg menempelak 'seseorang' secara tidak gentlemen di dalam blog mencermikan jatidiri ustaz yg lemah utk berdepan dgn isu nasional secara berdepan.

Maaf saya pohon jika pandangan kali ini agak keras.

Sepertimana ada ahli yg sudah mula menyesal tersilap membuat pilihan semasa muktamar, ustaz perlu sedar bahawa pemuda juga 'sudah garu kepala'.

Mereka menyoal...Inikah mutu kepimpinan baru kita????

Hormat saya kepada Tok Guru Nik Aziz yang jelas, tegas dan konsisten dalam setiap tindakan dan keputusan.

Mungkin ada yg berkata bahawa ahli yg bising2 tu kurang tarbiyyah.

Saya ingin menarik perhatian. Sebagai pemimpin, jenguk2 lah ke bawah, jumpa ahli dan rakyat, santuni mereka di khalayak umum bukan hanya di surau atau masjid, senyumlah walau terpaksa, setia dan dengan sabar dengarlah suara hati mereka.

Dari situ kita akan dapat resapi bahawa mereka amat sayangkan perjuangan ini. Sama seperti kita. Dan mereka melakukannya tanpa jawatan, tanpa balasan.

Mungkin juga selepas itu baru kita sedar dan bertanya kpd diri kita sendiri. Adakah ahli kurang tarbiyyah atau aku sebagai pemimpin yg jauh dari mendampingi mereka secara dekat???

Tok Guru Nik Aziz hari ini 'terpaksa' mengeluarkan kata dua kpd Timbalan Presiden.

Itu kerana Tok Guru Nik Aziz bukan sahaja pemimpin parti tetapi pemimpin rakyat.

18 June 2009 02:23

***********************************

Ada la juga pembaca yang memberi komen dan mencipta satu 'tag' baru yang buat aku senyum. Hawau betul!!! Ada ker dia kata ustaz ni ' ustaz madah berhelah'....hehehehe.... :

Bawwab Haiyyu Asyir said...

Bro, janganlah hurai seribu dalil pada apa yang secara umumnya tidak membawa maslahah pada keseluruhan. Jangan jadi ustaz 'madah berhelah'. Ikhlaskan perkataan, teguhkan perbuatan dan istiqomah dalam perjuangan.
Jangan jadi macam orang Mesir yang boleh hurai beribu persoalan, tapi dalam perbuatan, hampeh........ (memang jenis pandai cakap jer, buat nanti dulu).

***********************************

Dan yang paling buat aku ketawa macam komen di bawah :

hanizar said...

ustaz tanta,

boleh tak kuruskan badan ?


***********************************

Hampeh!!!! Ada ker nak suruh ustaz kurus badan????

Tapi selain dia pandai bergurau, dia juga ada beri buah fikiran ikut cara dia.

hanizar said...

Kepada Ketua pemuda PAS,

Boleh lah kalau nak berdakwah kepada umno macam nabi musa berdakwah dengan Firaun. TAPI apa yang Nasa and cikgu Pa buat bukannya nak berdakwah ke UMNO ...kalau pun nak berdakwah ya USTAZ, orang tak main DALAM GELAP USTAZ OOOI ..biar logic lah sikit ...tak payah nak cover line lah ustaz...

alahai, kalau 'rundingan' sampai nak tubuh kerajaan sekali mcm di Selangor, dan sampai telefon ust ahmad awang untuk suruh bukak jalan tubuh kerajaan dengan UMNO di Perak, dakwah apa tu ustaz oiii???

"Sebaik-baik kalimah adalah di depan sultan yang zalim. Sampai ke depan pintu pemerintah yang zalim kita mesti pergi." - awat ustaz tak pi berbincang / berdialog mengadap sultan perak pasai krisis perak hari tu??

ceh!.. cakap berdegaq degaq..

Forum dengan orang2 PR sendiri pun takut nak pergi.


Allah hantar nabi musa kat firaun untuk menyeru dia BERHENTI melakukan kekejaman & menyembah tuhan yg satu. Tak de pulak Allah hantar nabi musa untuk BERSATU dengan Firaun.

Nabi Musa jumpa firaun nak minta supaya bapak angkatnya memeluk Islam. Nasa jumpa najib nak minta jawatan menteri.

Nabi Musa jumpa Firaun diistana Firaun didepan pembesar-pembesar serta pendita-pendita Firaun - bukan dalam gelap, di luar negeri dan di tempat-tempat tersembunyi. Message yang dibawa olih Nabi Musa cukup terang dan jelas - bukan "melontarkan idea".

Nabi Musa benar-benar berdakwah tak ada cerita nak jadi menteri, timbalan menteri atau pun duta. Kalau "ulamak" seperti Hamid Othman, Yusuf Nor, Mufti Perak, Us.Firdaus AlHafiz, tak ketingalan Us.Naqai tak berjaya "berdakwah" kepada UMNO - apa jaminan Nasaruddin Mat Isa boleh berjaya?

Us.Nasaruddin AlPahangi,percayalah "berdakwah" itu hanyalah kata-kata manis dan "cover-up" kepada agenda yang lain. Anda baru memegang jawatan yang penting penuh amanah, jangan terseret bersama boneka-boneka UMNO ini.

Saya sarankan Ustaz serban besar ini pergi ke Putrajaya esok, ketok pintu Istana Najib dan terang-terang perjelaskan kepadanya segala perkara mungkar yang UMNO perlu henti lakukan. Dah buat itu semua baru datang balik dan buat kenyataan kepada media yang anda telah
pun berdakwah. Kalau tak berani buat demikian jangan cakap macam Pak Lebai sebarangan.

***********************************

Lepas ni korang baca la sendiri kat blog tu. Ada banyak perkara dan ilmu agama yang menarik yang dapat kita pelajari. Kita boleh berbeza pendapat namun ada batasnya.

1 comment:

  1. ALLAH BERADA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!!
    Tenang-tenangkan diri...
    Sila layari http://manatuhanallah.wordpress.com
    Terima Kasih

    Krulayar

    ReplyDelete